Om du funderar på att köpa ett hus i Frankrike finns det mycket att tänka på – från dina bostadskriterier till lagar och förordningar som reglerar köp av fastighet.
Överlåtelsen av äganderätten till fastigheter i Frankrike går genom en "notarie". Därmed fastställs vad som kallas ”äkta köpebrev” (bevis på äganderätt) och säkerställer att äganderättens övergång från säljaren till köparen sker korrekt. Pengarna och nycklarna förs sedan vidare från den gamla ägaren till den nya. Här är en översikt över processen ur förvärvarens perspektiv:
Listan över dina kriterier. Börja med att göra en lista över dina viktiga kriterier som ditt framtida hem måste uppfylla. Det kan vara läget, priset, ytan, situationen i byggnaden (när det gäller en lägenhet), orienteringen, närheten till olika aktiviteter, stränder, affärer, utsikten, en pool, tillståndet för boende (nödvändiga renoveringar eller nya), närheten till flygplatsen, golfbanor, skidorter m.m. Bestäm en prioritetsordning i denna lista med kriterier.
Lokaliseringen. Ta dig tid att besöka de olika städerna och byarna som kan intressera dig.
Marknaden. Det finns flera sätt att ta reda på vilka bostäder som finns till försäljning. Det vanligaste är att göra research på internet. Varje fastighetsmäklare har sin egen hemsida. Portaler där agenter presenterar sina fastigheter är också tillgängliga. Dessa portaler är många, men ingen täcker alla varor som säljs. Fastighetsbeskrivningarna är ofta korta och vissa fastigheter kan ibland marknadsföras av flera ombud samtidigt på samma portal. Det är inte ovanligt att samma boende marknadsförs av flera ombud, men till olika priser.
Välj en byrå. Fastighetsmäklare arbetar ofta med formella eller informella köpmandat. De kontaktar sedan andra ombud för att få information om deras egendom. De flesta agenter samarbetar och det är inte ovanligt att den ena representerar säljaren och den andra köparen. Välj en agent som lyssnar på dina behov, redo att investera i att hitta ditt drömboende och som har den kompetens som krävs.
Välj en fastighetsmäklare med den kompetens som krävs och som är uppmärksam på dina behov.
Besök. Uppenbarligen måste du besöka de fastigheter som intresserar dig flera gånger och vid olika tidpunkter på dygnet för att "insupa deras atmosfär" och i synnerhet förstå, till exempel, hur de kan påverkas av ljus och buller.
Bostadsinformation. Säljaren måste före undertecknandet av "compromis de vente" (preliminärt kontrakt) beställa och betala för en fil med tekniska diagnoser av boendet. Denna fil ska innehålla en mätning av bostadsområdet för en bostadsrätt, en energiprestandadiagnos och en bedömning av eventuella naturrisker (brand, översvämning, jordbävning) i närområdet. I många fall kommer det också att krävas en diagnos på eventuell förekomst av bly, termiter och asbest samt en riskanalys av de elinstallationer och andra tekniska system som hör till fastigheten. Om det finns en septiktank bör även denna inspekteras. Handlingarna ska sedan göras tillgängliga för köparen. Samägandeavgifterna, skatterna och de sista årsprotokollen (av samägandet) ska också göras tillgängliga för köparen.
Den ekonomiska aspekten. Ta reda på de faktiska årliga underhållskostnaderna för byggnaden. Skatter, el, vatten och eventuella reparationer.
Marknadspris. Det är inte alltid så lätt att förstå värdet av varor på den franska marknaden. Detta innebär att göra din egen research, men tveka inte att be fastighetsmäklaren att ge dig mer information.
Anskaffningskostnader. Förvärvskostnaderna förblir köparens ansvar. På gamla fastigheter står de för cirka 8-10 % av köpeskillingen. Den exakta procentsatsen beror på försäljningspriset. Det bästa är att göra en ungefärlig uppskattning på 10 % när det gäller en redan befintlig fastighet och 3,5 % i den nya.
Agenturavgifter. Byråprovisionen ingår i det meddelade priset.
Notariens val. Fransmännen har ofta en familjenotarie som följer dem under livets olika perioder. En notarie är en advokat specialiserad på fastighets- och familjerätt. Han har ett eget företag som heter "Etude" och egna kunder, men är utsedd och kontrollerad av den offentliga myndigheten. Välj redan från början en kompetent och samvetsgrann notarie som enkelt kommunicerar med sina kunder. Vi kan givetvis ge dig råd. Notarien är också den man ska rådfråga, till exempel för att veta om man ska köpa via ett företag eller privat. Dessutom ger notarie råd i frågor som rör arv, arvsrätt m.m. Köparen och säljaren kan välja var sin notarie. Det kostar inte mer, eftersom avgifterna i det här fallet delas. Notarien upprättar även testamenten, fördelar dödsboet m.m.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.